جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آکنه چگونه به وجود می آید؟

آکنه چگونه به وجود می آید؟

پوست بزرگترین عضو بدن انسان است و به عنوان یک سد محافظ عمل می کند، دمای بدن را تنظیم می کند و اجازه می دهد تا عرق و چربی را از بین ببرد. رنگ چهره فرد با افزایش سن و زمان تغییر می کند. بیماری و عوامل محیطی نیز می توانند بر ظاهر پوست تأثیر بگذارند. تغییرات در هورمون های جنسی، کورتیزول و تیروئید به طور مستقیم بر سلامت، عملکرد و ظاهر پوست تأثیر می گذارد. آکنه یک بیماری شایع است که می تواند هر فردی را درگیر کند، اما اغلب در دوران بلوغ رخ می دهد.

این بیماری زمانی ایجاد می شود که غدد روی پوست چربی بیش از حد تولید می کنند و با باکتری ها و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. این منافذ مسدود می توانند متورم شوند که منجر به تشکیل جوش می شود.  از علل زمینه ای آکنه میتوان به عدم تعادل هورمونی، آلرژی یا سیستم ایمنی ضعیف اشاره کرد.

 

کدام ویتامین ها و مواد معدنی برای آکنه و شفافیت پوست مفید هستند؟

ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به تعادل مجدد سطح هورمون‌ها، مبارزه با آکنه و شفاف‌تر شدن پوست کمک کنند. در همین حال، در اینجا برخی از شناخته شده ترین ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد که می تواند منجر به شفافیت پوست شود، صرف نظر از اینکه علت جوش های شما چیست.

 

از محبوب ترین ویتامین ها و مواد معدنی برای مبارزه با آکنه عبارتند از:

 

ویتامین A

ویتامین A نام گروهی از مواد شیمیایی به نام رتینوئیدها است. این ویتامین در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد، ویتامین A با اثرات نامطلوب آکنه بر روی پوست مقابله می کند.یک آنتی اکسیدان است و با رادیکال های آزاد که می تواند باعث آسیب سلولی شده و منجر به پیری زودرس پوست شود، مبارزه می کند. ویتامین A همچنین التهاب را کاهش می دهد، باعث رشد سلول های جدید پوست می شود و از آسیب های محیطی محافظت می کند. برخلاف اکثر مواد مغذی، بدن ما این ویتامین را تولید نمی کند و برای تامین مقدار مورد نیاز به منابع خارجی وابسته است. درمان های موضعی برای این ویتامین نسبت به مکمل های خوراکی توصیه می شود. ویتامین A همچنین ممکن است به مقابله با عملکرد Propioni bacterium acnes، نوعی باکتری که نقش مهمی در ایجاد آکنه دارد، کمک کند.

 

بسیاری از غذاهای مختلف حاوی ویتامین A هستند، از جمله :

 

  • جگر گاو
  • انواع خاصی از ماهی ها مانند شاه ماهی، سالمون و تن
  • سبزیجات سبز، از جمله اسفناج و کلم بروکلی
  • سبزیجات نارنجی و زرد مانند سیب زمینی شیرین، هویج و کدو حلوایی
  • میوه هایی مانند طالبی، زردآلو و انبه
  • محصولات لبنی
  • غلات صبحانه غنی شده
  • تخم مرغ

استفاده موضعی از رتینوئیدها ممکن است تا 24 هفته طول بکشد تا اسکار آکنه را بهبود بخشد. از آنجایی که سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم می کند، روند کند اما موثر است. شما نمی توانید انتظار نتایج معجزه آسا یا سریع از این ویتامین برای آکنه داشته باشید. برای دیدن اولین نشانه های تغییرات باید صبور بود.

 

ویتامین D

ویتامین D سیستم ایمنی را تقویت می کند و خاصیت ضد میکروبی دارد. مانند ویتامین A، ویتامین D از اثرات منفی باکتری های آکنه بر روی پوست جلوگیری می کند. ویتامین D بیشتر از استخوان ها کمک می کند و برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود. همچنین به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب کند و برای سلامت استخوان ها ضروری است.

یکی از بهترین و طبیعی ترین منابع ویتامین D اشعه خورشید است. با این حال، اشعه ماوراء بنفش می تواند از راه های مختلفی به پوست آسیب برساند و باعث پیری زودرس، لکه های خورشید و سایر مشکلات پوستی شود. ویتامین D زمانی تشکیل می شود که بدن شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد و یکی از عملکردهای آن مبارزه با میکروب هایی است که برای داشتن پوستی شفاف و سالم ضروری هستند. برخی از مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به آکنه سطوح پایین تری از ویتامین D در بدن دارند. می‌توانید به بدن اجازه دهید اشعه‌های خورشید را در اوایل صبح جذب کند، زیرا این اشعه‌ها کمتر خشن هستند، اما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که افراد مبتلا به آکنه نسبت به افراد بدون بیماری پوستی سطوح ویتامین D کمتری دارند. این کمبود ممکن است عاملی در ایجاد آکنه باشد.

هنگامی که نور فرابنفش خورشید با پوست تماس می گیرد، بدن ویتامین D را به طور طبیعی تولید می کند.

 

با این حال، برخی از غذاها حاوی ویتامین D نیز هستند، از جمله منابع غنی آن:

  • ماهی های چرب مانند سالمون، تن و ماهی خال مخالی
  • جگر گاو
  • پنیر
  • تخم مرغ
  • قارچ
  • غذاهای غنی مانند شیر، آب میوه و غلات صبحانه

 

روی

مشخص شده است که روی باعث کاهش تولید چربی در پوست می شود. کاهش تولید روغن به کاهش احتمال رشد باکتری ها و مسدود شدن منافذ کمک می کند. بدن فقط به مقادیر کم، تقریباً 8 تا 11 میلی گرم روی، نیاز دارد تا بتواند نیازهای روزانه را تامین کند. روی را می توان به عنوان مکمل خوراکی یا درمان موضعی مصرف کرد. و یک منبع معدنی ضروری است که به طیف وسیعی از عملکردهای سلولی کمک می کند، از جمله:

  • عملکرد سیستم ایمنی
  • سنتز پروتئین و DNA
  • التیام زخم
  • تقسیم سلولی
  • فعالیت آنزیمی

شواهد نشان می دهد روی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که ممکن است در کاهش آکنه مفید باشد. روی همچنین ممکن است تولید چربی روی پوست را کاهش دهد.گنجاندن روی به عنوان بخشی از رژیم غذایی متنوع آسان است.

 

غذاهایی که منابع خوبی از روی هستند عبارتند از:

  • غذاهای دریایی مانند صدف و خرچنگ
  • گوشت قرمز
  • طیور
  • غلات صبحانه غنی شده
  • لوبیا، آجیل و غلات کامل
  • محصولات لبنی

همچنین می توان روی را به عنوان یک مکمل غذایی، چه به عنوان بخشی از یک قرص مولتی ویتامین یا به تنهایی مصرف کرد.

 

ویتامین E

ویتامین E تا حد زیادی به عنوان یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان استفاده می شود. خواص محلول در چربی ویتامین E باعث جذب سریع در پوست می شود. هر چه محصولات سریعتر جذب شوند، آکنه سریعتر بهبود می یابد. این ویتامین به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و باعث تولید کلاژن می شود. آسیب ناشی از رادیکال های آزاد باعث می شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و منجر به پیری زودرس شود. ویتامین E علائم پیری را به تاخیر می اندازد و پوست را جوان می کند. این ویتامین محلول در چربی همچنین با باکتری ها مبارزه می کند و از ورود مهاجمان خارجی به بدن جلوگیری می کند.

ویتامین E هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی می تواند آکنه را کاهش دهد. در واقع، بسیاری از افراد از روغن ویتامین E روی صورت خود برای مقابله با تعدادی از مشکلات پوستی استفاده می کنند. این ویتامین برای آکنه همچنین به بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها اضافه می‌شود، زیرا پوست را برای مدت طولانی بدون ایجاد چربی، تغذیه می‌کند.

 

غذاهای غنی از ویتامین E شامل موارد زیر است  :

  • آجیل
  • دانه
  • سبزیجات سبز رنگ
  • روغن های گیاهی

نیاسین

در محصولات مراقبت از پوست به نام نیاسینامید شناخته می شود و آن چیزی جز ویتامین B3 نیست و به طور طبیعی در بدن یافت می شود اما فقط در مقادیر کم. بدن شما برای دریافت دوز روزانه ویتامین B3 وابسته به منابع خارجی است. برای حمایت از سیستم عصبی، مبارزه با خستگی و حفظ سلامت پوست مورد نیاز است. ویتامین B3 به طور موثر آکنه را به دو شکل موضعی و خوراکی درمان می کند. استفاده از سرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها یا کرم‌های شب همراه با نیاسینامید، تولید سبوم اضافی را کنترل می‌کند و در نتیجه به کاهش آکنه کمک می‌کند. برای بهره مندی از فواید این ویتامین برای آکنه، می توانید از غذاهایی که در زیر آمده استفاده کنید.

غذاهای غنی از ویتامین B3شامل :

  • مرغ و ماهی
  • تخم مرغ
  • شیر

 

ویتامین C برای آکنه

ویتامین C

این ویتامین برای آکنه سرشار از مواد مغذی است و بر روی لکه های تیره، رنگ ناهموار پوست و سایر مشکلات پوستی تاثیر می گذارد تا آن را سالم و درخشان کند. این همه چیز نیست، ویتامین C دارای خواص ضد التهابی است که آکنه و زخم های آکنه را التیام می بخشد. همچنین التهاب و قرمزی مرتبط با آکنه را کاهش می دهد. می توانید محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین C را به برنامه روزانه خود اضافه کنید تا با تعدادی از مشکلات پوستی مقابله کنید. متخصصان پوست اغلب مکمل های ویتامین C را به افرادی که پوست مستعد آکنه دارند توصیه می کنند. با این حال، می توانید فواید این ویتامین را برای آکنه از طریق غذا نیز به دست آورید.

 

غذاهای غنی از ویتامین C شامل:

  • لیموترش
  • پرتقال ها و انواع دیگر مرکبات
  • انگور فرنگی
  • فلفل دلمه
  • کلم بروکلی

بسیاری از محصولات حاوی ویتامین C هستند، بنابراین اضافه کردن آن به روتین مراقبت از پوست کار سختی نخواهد بود. استفاده موضعی از آن التهاب مرتبط با آکنه را کاهش می دهد و هیپرپیگمانتاسیون- به معنای تیره تر شدن پوست در برخی نواحی پوست است، بنا به دلایل مختلفی به شکل کانونی و یا پراکنده در افراد به وجود می آید. در اکثر مواقع علت اصلی بروز هیپرپیگمانتاسیون افزایش میزان تولید ملانین در بدن است-را بهبود می بخشد.

 

نکات پیشگیری آکنه

برخی از راه ها برای کاهش خطر ابتلا به آکنه و کمک به جلوگیری از شیوع بیشتر عبارتند از:

  • برای از بین بردن چربی اضافی و سلول های مرده پوست، پوست را به آرامی بشویید. با این حال، توجه داشته باشید که تمیز کردن بیش از حد می تواند پوست را تشدید کند و آکنه را بدتر کند.
  • دوش گرفتن بعد از ورزش یا تعریق، زیرا عرق می تواند منافذ را مسدود کند.
  • از پوشیدن لباس های تنگ که مانع از تنفس پوست می شود خودداری کنید.
  • استفاده از محصولات و لوازم آرایشی پوستی غیر کومدون زا یا غیر آکنه زا.
  • دور نگه داشتن محصولات مو از صورت.
  • شست و شوی مرتب پوست و رعایت بهداشت پوستی.
  • روزانه ۱۲-۱۰ لیوان آب بخورید تا سموم از بدن‌تان دفع شوند.
  • هر صبح یک لیوان آب گرم با یک قاشق چایخوری عسل و آبلیمو را به صورت ناشتا بخورید. این کار سموم بدن را دفع کرده و تعادل pH پوست را حفظ می‌کند که به درمان جوش و آکنه می‌انجامد.
  • جوش‌ها یا جوش‌های سرسیاه را فشار ندهید یا سوراخ نکنید. این کار، تولید سبوم را افزایش می دهد و باعث انتشار باکتری‌ها بر روی سطح پوست و در نتیجه ایجاد جوش‌های بیشتر می‌شود.

علاوه بر آن این کار باعث رنگدانه‌دار شدن دائمی جای جوش نیز می‌شود.

  • تحقیقات انجام شده هیچ رابطه ای بین خوردن شکلات، شکر و غداهای چرب و ایجاد آکنه نشان نمی دهد. اما اگر خوراکی خاصی وضعیت آکنه شما را بدتر می کند از خوردن آن اجتناب کنید.
  • توصیه می شود از مواد آرایشی و کرم های ضدآفتاب بدون چربی استفاده کنید. استفاده از محصولات مخصوص پوست های آکنه ای و محصولاتی که منافذ پوست را مسدود نمی کنند برای این گونه از پوست ها بهتر هستند.
  • پنکیک ها و پودرهای صورت نسبت به کرم پودرها و فاندیشن های کرمی می تواند انتخاب بهتری باشد. در صورت استفاده از فاندیشن های کرمی از نوع بدون چربی Oil free استفاده نمایید.
  • معمولا درمان آکنه زمان بر است و بین ۴ تا ۱۲ هفته ممکن است به طول بیانجامد و لازم است شما روند درمانی خود را پیگیری کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

 

نتیجه گیری

وقتی صحبت از مراقبت از پوست به میان می آید، به مواد تشکیل دهنده آن توجه زیادی می کنید و از هر چیزی که برای پوست لطیف شما خشن باشد یا باعث واکنش شود اجتناب کنید. در مورد رژیم غذایی نیز باید به همین ترتیب عمل کنید زیرا آنچه مصرف می کنید بر سلامت و پوست شما تأثیر می گذارد. در حالی که هیچ غذا یا ویتامین خاصی وجود ندارد که به خلاص شدن سریع از شر آکنه کمک کند، مواد معدنی و ویتامین های خاصی برای آکنه باعث کاهش یا جلوگیری از آن می شود. یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی سطح بهینه ویتامین ها را در بدن شما تامین می کند و پوستی سالم و شفاف به شما می دهد.

 

سایت سلامت ایرانیان چیست؟

در دنیای امروز، جستجو در اینترنت و پیدا کردن اطلاعات مفید در هر زمینه ای رو به رشد است.

این مساله به طور خاص، در دوران شیوع ویروس کرونا، بیش از قبل شدت گرفت.

به طوری که با کم رنگ تر شدن این معضل، همچنان وابستگی افراد به انجام کارها به صورت آنلاین در حال افزایش است.

جستجو یک پزشک متخصص خوب و یا دریافت نوبت از پزشک مورد نظر از جمله کارهایی است که افراد تمایل دارند به صورت

غیرحضوری آن را انجام دهند. وبسایت سلامت ایرانیان با گردآوری اطلاعات مربوط به پزشکان مختلف در زمینه های

تخصصی پزشکی، این امکان را برای افراد فراهم کرده است. در واقع، افراد با مراجعه به وبسایت سلامت ایرانیان

می توانند به اطلاعات تماس با پزشک، نوبت دهی دکتر و یا بررسی سوابق و تجربیات پزشکان

مختلف دسترسی داشته باشند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید