جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. علت ناسالم شدن ناخن ها چیست؟
علت ناسالم شدن ناخن ها چیست؟

علت ناسالم شدن ناخن ها چیست؟

مشکلات سلامتی می تواند باعث رشد غیر طبیعی ناخن ها شود. برخی از مشکلات رایج رشد ناخن عبارتند از:

  • تغییر در رنگ
  • تغییر در ضخامت یا شکل
  • جدا شدن ناخن از پوست اطراف
  • خون ریزی
  • تورم یا درد در اطراف ناخن
  • ناخن هایی با رشد آهسته

رشد کندتر ناخن ها با افزایش سن به وجود می آید اما می تواند نشانه ای از بیماری یا کمبود مواد مغذی نیز باشد. آنها حتی می توانند توسط برخی داروها ایجاد شوند.

هورمون ها نیز در رشد ناخن ها نقش دارند. رشد ناخن‌های افراد جوان‌تر نسبت به افراد مسن‌تر است و مردان و زنان باردار رشد سریع‌تری نسبت به سایرین دارند. در بزرگسالان سالم، متوسط رشد ناخن دست حدود 3.5 میلی‌متر در ماه است .

 

نکات و ترفند های ساده و طبیعی برای ناخن هایی سالم و زیباتر

همانطور که از پوست یا موی خود مراقبت می کنید باید از ناخن های خود نیز مراقبت کنید. حتی اگر مانیکور و پدیکور حرفه ای دریافت می کنید، مطمئن شوید که برای مراقبت و محافظت از ناخن های خود زمان می گذارید. اگر از روش مناسب استفاده کنید، حفظ ناخن های سالم می تواند آسان تر باشد. به یاد داشته باشید که تغییرات ساده در سبک زندگی به جای تجهیزات گران قیمت ناخن، بهترین راه برای دستیابی به ناخن های قوی تر و سالم تر است.

 

بنابراین، در اینجا چند نکته و ترفند مراقبت از ناخن وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

 

ناخن های دست خود را خشک و تمیز نگه دارید

همه مشکلات با میکروب ها و باکتری ها شروع می شود. باید مطمئن شوید که هیچ فضایی برای پرورش آنها وجود ندارد. ناخن های خود را مرتباً تمیز کنید و بعد از شستن حتماً آنها را خشک کنید.این کار همچنین از تجمع کثیفی و باکتری در زیر ناخن های شما جلوگیری می کند. با این حال، زیاده روی نکنید؛ ناخن‌هایی که برای مدت طولانی در آب خیس می‌شوند ممکن است منجر به شکستگی شوند.

توصیه ما این است که یک مسواک بردارید و مقداری نمک روی آن بمالید و از آن برای تمیز کردن ناخن ها و پوست اطراف آنها استفاده کنید.

 

ناخن جویدن را متوقف کنید

جویدن ناخن صدمات زیادی را به همراه دارد. تماس با بزاق شما ناخن ها را ضعیف و شکننده می کند. همچنین به کوتیکول های اطراف ناخن شما آسیب می رساند. همچنین قرار دادن انگشتان در دهان باعث انتقال آلودگی و میکروب از انگشتان به دهان می شود.

 

از کوتیکول ها مراقبت کنید

(کوتیکول یا پوستک، همان پوست نازکی است که در ابتدای رویش ناخن وجود دارد.)کوتیکول ها بسیار ظریف هستند و به راحتی پاره می شوند. مراقبت خوب از کوتیکول ها بخش مهمی از مراقبت از ناخن است.

اگر پوست یا ناخن آویزان دارید، آن را با احتیاط انجام دهید ،  آن را به آرامی کوتاه کنید تا بیرون نیاید یا باعث درد بیشتر نشود ، کوتیکول ها را گاز نگیرید یا نچینید. مطمئن شوید که کوتیکول های خود را مرطوب کرده اید برای این کار روغن نارگیل یا بادام را روی کوتیکول ها بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا آنها را تغذیه کنید.

 

بهداشت را رعایت کنید

ناخن های خود را به طور مرتب تمیز کنید و مطمئن شوید که تمام ابزار ناخن شما به طور دوره ای شسته و ضدعفونی می شوند. اطمینان حاصل کنید که ناخن‌هایتان خیلی بلند نمی‌شوند، زیرا این کار باعث می‌شود کثیفی‌ها در زیر ناخن‌ها راحت‌تر جمع شوند. از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی مانند روغن درخت چای روی ناخن‌هایتان استفاده کنید تا باکتری‌ها را دور نگه دارید و از ناخن‌هایتان در برابر میکروب‌ها محافظت کنید.

 

از مرطوب کننده استفاده کنید

خشکی و پوسته پوسته شدن ناخن ها به همان اندازه که برای پوست شما مضر است برای ناخن ها نیز مضر است. ناخن‌ها بسیار ظریف هستند و به راحتی می‌شکنند. آنها را مرطوب کنید تا قوی شوند.

 

برای محافظت از دستکش استفاده کنید

بسیاری از شوینده های پاک کننده شما حاوی مواد شیمیایی هستند و در تماس با ناخن ها به آنها آسیب می رسانند.یک راه حل ساده این است که دستکش بپوشید و بدون نگرانی در مورد ناخن های خود به انجام کارهای خود بپردازید. اطمینان حاصل کنید که دستکش های خود را پس از استفاده کاملاً بشویید و آنها را در زیر نور خورشید آویزان کنید تا ضدعفونی شوند.

 

 

سوهان کشیدن ناخن

 ناخن های خود را در یک جهت سوهان بزنید

آنها را به آرامی در یک جهت سوهان کنید، در غیر این صورت ناخن ها ضعیف می شوند و زود می شکنند.

سوهان در همان جهت نیز به شما کمک می کند تا ناخن های صافی داشته باشید .این فرآیند به شما کمک می کند تا به یک سطح صاف برسید و به بستر ناخن شما آسیبی نرساند.

 

از پولیش های شیمیایی استفاده نکنید

هنگام انتخاب لاک ناخن باید بسیار مراقب باشید. مواد پر از پارابن و سولفات برای ناخن ها و پوست اطراف آن مضر هستند.رنگ‌های ناخن طبیعی و بدون مواد شیمیایی را انتخاب کنید که سازگار با محیط زیست و بدون ضرر هستند.

 

یک پاک کننده خوب انتخاب کنید

پاک کننده های لاک ناخن را با مواد شیمیایی کمتر انتخاب کنید و پاک کننده هایی را از برندهای خوب انتخاب کنید.هرگز لاک را با ناخن های خود نتراشید.

 

به رژیم غذایی خود توجه کنید

اطمینان حاصل کنید که از یک رژیم غذایی سالم و متنوع و همچنین مصرف مولتی ویتامین با مواد معدنی استفاده می کنید. رژیم غذایی با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی می‌تواند بر کل بدن شما – از جمله ناخن‌ها – تأثیر بگذارد. مشکلات ناخن نتیجه یک رژیم غذایی بد است و مشکلاتی مانند شکنندگی ناخن ها ناشی از کمبود کلسیم است. شما باید مقادیر کافی از آن را در غذای خود داشته باشید.

همچنین ویتامین E، پروتئین، آهن، ویتامین D، روی و منیزیم را به شکل آجیل، چغندر، سویا، لوبیا، عدس، غلات کامل، سبزیجات و غیره به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا ناخن‌های سالم‌تر و قوی‌تری داشته باشید.

 

از استون دوری کنید

همیشه یک لاک پاک کن بدون استون انتخاب کنید. استون برای ناخن ها و پوست شما خشن است و بسیار مضر است. ناخن های شما را خشک می کند و آنها را مستعد شکستن می کند.

 

هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و سلامت ناخن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدون رطوبت کافی، ناخن ها شکننده شده و به راحتی می شکنند و پوسته پوسته می شوند. نوشیدن آب کافی به آنها کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کرده و قوی بمانند.

 

در صورت امکان از استفاده از ناخن های ژل یا اکریلیک خودداری کنید

در حالی که این ها به عنوان یک جایگزین آسان برای کسانی که در رشد ناخن های خود مشکل دارند، تبلیغ می شود، استفاده مکرر می تواند باعث کنده شدن ناخن های شما شود که آنها را ضعیف می کند. اگر باید این خدمات را دریافت کنید، آنها را به طور مداوم استفاده نکنید.

 

ناخن های خود را از لاک فاصله دهید

در همین راستا، اگرچه لاک ناخن زیبا به نظر می رسد، ناخن های شما نیاز به تنفس دارند. استفاده مداوم از لاک، حتی لاک غیر سمی، می تواند ناخن را ضعیف کند.پس از استفاده از لاک به مدت یک هفته یا بیشتر، لاک را با یک لاک پاک کن بدون استون پاک کنید و سپس اجازه دهید ناخن های شما به مدت یک هفته بدون لاک باشد.

 

 

تقویت ناخن

چه درمان های طبیعی ای برای تقویت ناخن ها وجود دارد؟

ناخن های دست از لایه های زیادی از پروتئین سختی به نام کراتین ساخته شده اند. ناخن های شما شاخص مهمی از سلامت کلی شما هستند.ناخن های سالم باید صاف و سفت، عاری از هرگونه فرورفتگی یا شیار و رنگ ثابت باشند.اگر رشد ناخن‌های شما کندتر از حد متوسط است و دوست دارید سریع‌تر رشد کنند، چندین درمان خانگی و تکنیک‌های نظافت وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.از جمله :

 

بیوتین

بیوتین نوع مهمی از ویتامین B است که به بدن اجازه می دهد غذا را به انرژی تبدیل کند. همچنین به عنوان یک مکمل برای کمک به تقویت استحکام مو و ناخن بسیار توصیه می شود.

چندین مطالعه نشان می دهد که مصرف روزانه مکمل بیوتین می تواند به تقویت ناخن ها کمک کند. برخی از دانشمندان می گویند که دوز 2.5 میلی گرم بیوتین در روز می تواند استحکام ناخن را تنها در چند هفته بهبود بخشد. بیوتین را می توان به طور طبیعی در موارد زیر یافت:

  • تخم مرغ پخته شده
  • ماهی ساردین
  • آجیل و کره آجیل
  • غلات کامل
  • سویا و سایر لوبیاها
  • گل کلم
  • موز
  • قارچ

 

روغن زیتون و آبلیمو 

 آبلیمو به تقویت و درخشان کردن‌ ناخن کمک می‌کند، مخلوط حاصل از دو قاشق روغن زیتون و دوقاشق آب لیمو تازه به اندازه مساوی را درون یک کاسه به خوبی هم بزنید و به آرامی ناخن ها را هرکدام پنج مرتبه و هر مرتبه دوبار در این مخلوط به خوبی ماساژ دهید تا ناخن های قوی و بلندی داشته باشید.

استفاده تنها از آبلیمو هم به خودی خود، به رشد ناخن ها کمک می کند مقداری آبلیمو را در ظرفی برای خود بریزید و از همان هر دفعه می توانید استفاده کنید ناخن هایتان را به مدت 15 دقیقه درون آبلیمو قرار دهید و تاثیر آن را طی مدت کوتاهی ببینید .

 

روغن کتان

کتان حاوی ریزمغذی ‌هایی همچون ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ است که برای سلامت ناخن ضروری است. روغن دانه کتان یکی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی برای محافظت از سلامت ناخن های شماست، استفاده از ماساژ 10 دقیقه ای از این روغن بر روی ناخن و پوست اطراف آن بسیار موثر خواهد بود.

 

تخم مرغ

تخم مرغ نیز منبع خوبی برای بیوتین و همچنین پروتئین است. ناخن‌ها از کراتین ساخته شده اند، یعنی همان پروتئینی که فولیکل‌ های مو از آن بوجود می‌آیند.

مصرف مقدار زیادی پروتئین، درست مانند کاری که با مو می‌کند، پایه‌ی ناخن را نیز قوی‌تر خواهد کرد. پس، افزودن مقدار مناسبی گوشت به برنامه‌ی غذایی تان هم می‌تواند به روند رشد و تقویت ناخن هایتان کمک کند.

 

روغن نارگیل

 یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت ناخن های شکننده است چون حاوی چربی اشباع است، ناخن‌ها را مرطوب می‌کند و درنتیجه از عفونت آنها پیشگیری می نماید. می‌توانید روغن نارگیل ولرم را مستقیما به ناخن‌هایتان بمالید و ۵ دقیقه به‌آرامی ماساژ بدهید. این کار باعث بهبود جریان خون در ناخن می‌شود. این کار را دو تا سه‌ بار در روز انجام بدهید.

 

سرکه سیب

سرکه‌ سیب دارای مواد مغذی زیادی همچون آهن، کلسیم، انواع ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و غیره است که برای پیشگیری از عفونت ناخن سودمند است. به میزان برابر، آب و سرکه‌ سیب خام و تصفیه‌نشده را با هم ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌مدت چند دقیقه در آن قرار بدهید.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند شکنندگی‌ ناشی از عفونت قارچی ناخن را درمان کند. چند قطره روغن درخت چای را به نصف یک کپسول محتوی روغن ویتامین E اضافه کنید، آن را به ناخن‌ها بمالید و چند دقیقه ماساژ بدهید. حدود نیم‌ ساعت صبر کنید و بعد از آبکشی با آب ولرم و خشک کردن، مرطوب‌کننده بزنید. این کار را یک ماه و هر روز دوبار انجام بدهید.

 

چای سبز

چای سبز آنتی ‌اکسیدان‌هایی دارد که در سلامتی و تقویت ناخن مؤثر است. در یک فنجان آب جوش، چند برگ چای سبز بریزید و کمی صبر کنید تا خیس بخورد. بعد از خنک شدن، ناخن‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار بدهید. این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری چای سبز را با چند قطره روغن جوانه‌ی گندم و کمی نمک مخلوط کنید و ناخن‌ها را ۵ دقیقه در آن قرار بدهید و سپس با یک دستمال خشک و تمیزشان کنید. این شیوه را دوبار در هفته به‌کار ببرید.

 

چای گزنه

چای گزنه از شکنندگی ناخن ناشی از کمبود سیلیکا پیشگیری می‌کند. ۲ تا ۳ قاشق چای ‌خوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش ترکیب کنید و روی آن را بپوشانید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن، کمی عسل به آن اضافه کنید و بنوشید. تا مدتی هر روز این کار را انجام بدهید.

 

روغن هسته‌ی انگور

می‌تواند ناخن‌های ضعیف‌تان را مرطوب نگه‌ دارد و ترک‌ خوردگی‌های آن را درمان کند. روغن هسته‌ی انگور را به ناخن و کوتیکول بمالید. روزی دوبار و به‌مدت چند هفته این کار را تکرار کنید.

 

سخن پایانی

ناخن های شما بازتاب سلامت کلی شما هستند. اگر می خواهید ناخن هایی قوی، سریع و سالم داشته باشید، رعایت یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. با این حال، گاهی اوقات ناخن‌ها برای سالم‌تر و قوی‌تر شدن به کمک کمی نیاز دارند. اینجاست که درمان‌های خانگی می‌توانند کمک کنند. به یاد داشته باشید، نمی توانید ناخن های خود را به طور جادویی سریعتر رشد دهید. اما اگر از آن‌ها مراقبت کنید، قوی‌تر می‌شوند و ماندگاری بیشتری خواهند داشت و کمتر مستعد شکستگی می‌شوند.

 

سایت سلامت ایرانیان چیست؟

در دنیای امروز، جستجو در اینترنت و پیدا کردن اطلاعات مفید در هر زمینه ای رو به رشد است.

این مساله به طور خاص، در دوران شیوع ویروس کرونا، بیش از قبل شدت گرفت.

به طوری که با کم رنگ تر شدن این معضل، همچنان وابستگی افراد به انجام کارها به صورت آنلاین در حال افزایش است.

جستجو یک پزشک متخصص خوب و یا دریافت نوبت از پزشک مورد نظر از جمله کارهایی است که افراد تمایل دارند به صورت

غیرحضوری آن را انجام دهند. وبسایت سلامت ایرانیان با گردآوری اطلاعات مربوط به پزشکان مختلف در زمینه های

تخصصی پزشکی، این امکان را برای افراد فراهم کرده است. در واقع، افراد با مراجعه به وبسایت سلامت ایرانیان

می توانند به اطلاعات تماس با پزشک، نوبت دهی دکتر و یا بررسی سوابق و تجربیات پزشکان

مختلف دسترسی داشته باشند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید