جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟
سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

PMS ترکیبی از علائم فیزیکی و احساسی است که بسیاری از زنان پس از تخمک گذاری و قبل از شروع دوره قاعدگی خود به آن مبتلا می شوند. محققان دست یافتند که PMS در روزهای پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد زیرا اگر باردار نباشید سطوح استروژن و پروژسترون به شدت شروع به کاهش می کند. علائم سندروم پیش از قاعدگی در عرض چند روز پس از شروع قاعدگی در زنان از بین می رود، زیرا سطح هورمون دوباره شروع به افزایش می کند.

برخی از زنان بدون هیچ نشانه ای از PMS یا فقط علائم بسیار خفیف پریود می شوند. برای دیگران، علائم PMS ممکن است آنقدر شدید باشد که انجام فعالیت های روزمره مانند رفتن به محل کار یا مدرسه را سخت کند.

برخلاف آنچه برخی افراد تصور می کنند، PMS یک وضعیت واقعی است، وضعیتی که می تواند زندگی روزمره را مختل کند و باعث ناراحتی جسمی و ناراحتی عاطفی قابل توجهی شود.تصور می‌شود که اکثر زنانی که پریود می‌شوند علائم قبل از قاعدگی را دارند که از خفیف (در 75 درصد زنان) تا شدید (در 20 تا 30 درصد از زنان) متغیر است. برای 8 درصد از زنان با علائم شدید، PMS با کاهش کیفیت زندگی مرتبط است.

زنان مبتلا به PMS در طول چرخه قاعدگی خود به هورمون‌های چرخه‌ای طبیعی خود (پروژسترون و استروژن) حساس هستند.مواد شیمیایی مغز (به ویژه انتقال دهنده های عصبی سروتونین و گاما بوتیریک اسید) نقش دارند.

علائم این سندرم در دوران بارداری یا بعد از یائسگی ظاهر نمی شود.

پی ام اس

چه کسانی PMS را تجربه میکنند؟

از هر چهار زن، سه نفر علائم PMS را در مقطعی از زندگی خود دریافت می‌کنند. برای اکثر زنان، علائم PMS خفیف است.

کمتر از 5 درصد از زنان در سنین باروری به شکل شدیدتری از PMS به نام اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) مبتلا می شوند.

PMS ممکن است در زنانی با شرایط زیر تجربه شود:

  • سطوح بالای استرس
  • سابقه خانوادگی افسردگی
  • سابقه شخصی افسردگی یا افسردگی پس از زایمان

 

آیا PMS با افزایش سن تغییر می کند؟

بله. علائم سندرم پیش از قاعدگی ممکن است با رسیدن به اواخر دهه 30 یا 40 سالگی و نزدیک شدن به یائسگی و در حال گذار به یائسگی بدتر شود که به آن پری یائسگی می گویند.

این امر به ویژه در مورد زنانی که خلق و خوی آنها به تغییر سطح هورمون در طول چرخه قاعدگی حساس است صادق است. در سال‌های منتهی به یائسگی، سطح هورمون‌های شما نیز به روشی غیرقابل پیش‌بینی بالا و پایین می‌رود، زیرا بدن شما به آرامی به یائسگی تبدیل می‌شود. ممکن است تغییرات خلقی مشابهی داشته باشید یا بدتر شوند و PMSپس از یائسگی زمانی که دیگر پریود نمی شوید متوقف می شود.

 

سندرم پیش از قاعدگی چه علائمی دارد؟

فهرست علائم و نشانه‌های بالقوه سندرم پیش از قاعدگی طولانی است، اما بیشتر زنان تنها تعداد کمی از این مشکلات را تجربه می‌کنند.تغییرات مربوط به PMS در خلق و خو، احساسات و رفتار شما ممکن است شامل موارد زیر باشد.

علائم و نشانه های عاطفی و رفتاری :

  • حالت افسردگی
  • نوسانات خلقی سریع و تحریک پذیری یا عصبانیت
  • تحریک پذیری یا رفتار خصمانه
  • مشکل در تمرکز یا حافظه
  • اضطراب، بی قراری، یا احساس سرگیجه
  • حالت غمگین یا ضعیف، که ممکن است شامل گریه یا گریه ناگهانی و غیرقابل کنترل باشد
  • کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس که منجر به انزوای اجتماعی می شود
  • کاهش میل جنسی یا (گاهی) افزایش
  • احساس تنهایی و پارانویا

برای برخی، درد فیزیکی و استرس عاطفی آنقدر شدید است که زندگی روزمره آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. صرف نظر از شدت علائم، علائم و نشانه‌ها معمولاً در عرض چهار روز پس از شروع دوره قاعدگی برای اکثر زنان ناپدید می‌شوند.

 

علائم فیزیکی PMS می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سینه های متورم یا حساس
  • یبوست یا اسهال
  • نفخ شکم
  • سردرد یا کمردرد
  • آکنه
  • حساسیت غیر معمول به نور یا صدا
  • افزایش وزن مرتبط با احتباس مایعات
  • درد مفاصل یا ماهیچه
  • خستگی
  • گرگرفتگی یا تعریق
  • تغییرات در اشتها، از جمله افزایش میل به غذا، به ویژه برای شیرینی
  • تغییرات در الگوهای خواب، از جمله خستگی و مشکلات خواب

 

علائم PMS چه زمانی شروع می شود؟

به طور متوسط، چرخه قاعدگی حدود 28 روز طول می کشد. اگر یک چرخه با طول متوسط ​​دارید:

تخمک گذاری یا آزاد شدن تخمک از تخمدان ها در حدود روز 14 یا اواسط چرخه اتفاق می افتد.علائم PMS می تواند هر زمانی پس از تخمک گذاری شروع شود (اگرچه معمولاً در هفته قبل از پریود شما شروع می شود) و تا 5 روز یا بیشتر پس از شروع قاعدگی ادامه می یابد.قاعدگی یا خونریزی از روز 28 سیکل شروع می شود.

 

چه چیزی باعث PMS می شود؟

اینکه دقیقاً چه چیزی باعث سندرم پیش از قاعدگی می شود ناشناخته است، اما چندین عامل ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند:

 

تغییرات چرخه ای در هورمون ها

بسیاری از کارشناسان معتقدند PMS در پاسخ به تغییر سطح هورمون های استروژن و پروژسترون اتفاق می افتد.این هورمون ها به طور طبیعی در طول چرخه قاعدگی شما در نوسان هستند. در طول فاز لوتئال که به دنبال تخمک گذاری می آید، هورمون ها به اوج خود می رسند و سپس به سرعت کاهش می یابند که ممکن است منجر به اضطراب، تحریک پذیری و سایر تغییرات خلقی شود. علائم و نشانه های سندرم پیش از قاعدگی با نوسانات هورمونی تغییر می کند و با بارداری و یائسگی ناپدید می شود.

 

تغییرات شیمیایی در مغز

 نوسانات سروتونین، یک ماده شیمیایی مغز (انتقال‌دهنده عصبی) که گمان می‌رود نقش مهمی در حالت‌های خلقی بازی می‌کند، می‌تواند باعث علائم PMS شود. مقادیر ناکافی سروتونین ممکن است به افسردگی قبل از قاعدگی و همچنین خستگی، هوس غذایی و مشکلات خواب کمک کند. به عنوان مثال، کاهش استروژن ممکن است باعث آزاد شدن نوراپی نفرین شود که منجر به کاهش تولید دوپامین، استیل کولین و سروتونین می شود. این تغییرات می تواند باعث مشکلات خواب شود و منجر به خلق و خوی ضعیف یا افسرده شود.

 

افسردگی

 برخی از زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی شدید افسردگی تشخیص داده نشده دارند، اگرچه افسردگی به تنهایی باعث ایجاد همه علائم نمی شود.

 

عوامل موثر در سبک زندگی بر روی PMS

برخی عادات ممکن است بر شدت علائم PMS شما تأثیر بگذارد. عوامل بالقوه سبک زندگی که می توانند علائم PMS را بدتر کنند عبارتند از:

  • اضافه وزن و چاقی – زنان با BMI بالاتر از 30 سه برابر بیشتر از زنان با وزن طبیعی در معرض ابتلا به PMS هستند.
  • سیگار کشیدن – احتمال بروز علائم در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری دو برابر بیشتر است.
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • خوردن مقدار زیادی غذاهای پرچرب، قند و نمک
  • عدم فعالیت بدنی منظم
  • کمبود خواب با کیفیت

طبق تحقیقات انجام شده همچنین مصرف الکل را با افزایش خطر PMS مرتبط می کند. اگر به طور منظم مشروبات الکلی زیاده روی کنید یا به مقدار زیاد مشروبات الکلی می نوشید، احتمالاً علائم PMS را تجربه خواهید کرد.

 

PMS چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایش تشخیصی خاصی برای PMS وجود ندارد، زیرا سطح هورمون در محدوده طبیعی است. تشخیص به بررسی سابقه پزشکی و شرح علائم بستگی دارد.

اگر علائم زیر را دارید احتمالاً PMS دارید:

  • در پنج روز قبل از قاعدگی حداقل سه دوره قاعدگی متوالی اتفاق می افتد.
  • در عرض چهار روز پس از شروع قاعدگی به پایان می رسد.
  • شما را از لذت بردن یا انجام برخی از فعالیت های عادی خود باز دارد.

در بیشتر موارد، توصیه می‌شود که یک دفترچه روزانه علائم داشته باشید تا تشخیص دهید آیا PMS دارید یا خیر. جزئیات چرخه قاعدگی خود را درج کنید – به عنوان مثال، اولین و آخرین روزهای قاعدگی. این دفترچه روزانه را حداقل برای دو دوره قاعدگی نگه دارید. اگر علائم با قاعدگی برطرف نشد، ممکن است به علل دیگری مشکوک شد و باید بررسی شود.

 

مدیریت سندرم پیش از قاعدگی

هیچ درمانی برای PMS وجود ندارد، اما علائم ممکن است با موفقیت مدیریت شوند:

 

سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی توصیه شده عبارتند از:

  • به طور منظم، حداقل 3 بار در هفته ورزش کنید. سعی کنید روزانه ورزش کنید زیرا افزایش اندورفین به شما کمک می کند.
  • سیگار نکشید.
  • مصرف کافئین و الکل را در دو هفته قبل از پریود کاهش دهید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • استرس خود را به هر طریقی که برای شما مفید است مدیریت کنید – به عنوان مثال، مشاوره، رفتار درمانی شناختی (CBT)، تای چی یا مدیتیشن، تمرکز حواس، پیاده روی یا باغبانی.

 

تغییرات رژیم غذایی

اگر علائم سندرم پیش از قاعدگی را تجربه کنید ممکن است هوس غذاهای پرچرب و قندی مانند شکلات، بیسکویت و بستنی کنید که می تواند باعث افزایش وزن شود.

شما می توانید وزن خود را مدیریت کنید و با ایجاد چند تغییر رژیم غذایی به کاهش علائم PMS کمک کنید. شاید دوست داشته باشید امتحان کنید:

  • خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر اغلب – برای مثال، به جای سه وعده اصلی، شش «وعده کوچک» داشته باشید
  • کاهش مصرف غذاهای شور
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و غذاهای سبوس دار در رژیم غذایی روزانه خود
  • افزایش مصرف لبنیات
  • عدم نگهداری غذاهای پرچرب و پر قند در خانه
  • مطمئن شوید که همیشه میان وعده های خوشمزه و سالمی در دسترس دارید.

ثبت انتخاب های غذایی خود در دفترچه خاطرات PMS – ترسیم نمودار میزان غذای مصرفی می تواند به شما کمک کند تا از میان وعده های پرچرب و قند بالا آگاه شوید.

 

درمان های دارویی و هورمونی

انواع مختلفی از داروها و درمان های هورمونی برای کمک به مدیریت علائم وجود دارد.

SSRI ها (مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین): فلوکستین، سرترالین، پاروکستین و اسیتالوپرام – این داروها تثبیت کننده خلق و خو و ضد افسردگی هستند. آنها می توانند با تقویت مواد شیمیایی مغز (انتقال دهنده های عصبی) علائم PMS را به طور قابل توجهی بهبود بخشند. آنها ممکن است فقط در مرحله قبل از قاعدگی تجویز شوند یا به طور مداوم مصرف شوند.

 

مکمل

درمان های تکمیلی که می تواند به کاهش علائم PMS کمک کند شامل کلسیم، ویتامین D و ویتکس آگنوس کاستوس است. نشان داده شده است که روغن گل مغربی، بادرنجبویه، کورکومین، ویتامین B6، ایزوفلاون ها، مخمر سنت جان و جوانه گندم فوایدی دارند.

بسیاری از داروهای گیاهی یا مکمل می توانند عوارض جانبی داشته باشند. قبل از اینکه شما و پزشکتان در مورد درمان خود تصمیم بگیرید، مطمئن شوید که به خوبی در مورد آنها مطلع هستید.

 

داروهای PMS

چه داروهایی می توانند علائم PMS را درمان کنند؟

داروهای بدون نسخه و نسخه می توانند به درمان برخی از علائم PMS کمک کنند.

مسکن‌های بدون نسخه که می‌توانید در اکثر فروشگاه‌ها بخرید ممکن است به کاهش علائم فیزیکی مانند گرفتگی عضلات، سردرد، کمردرد و حساس شدن سینه‌ها کمک کنند. این شامل:

  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • آسپرین

 

آیا برای درمان علائم PMS باید ویتامین یا مواد معدنی مصرف کنم؟

مطالعات نشان می دهد که برخی ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است به کاهش برخی علائم PMS کمک کنند. سازمان غذا و دارو (FDA) ویتامین ها یا مکمل های معدنی و گیاهی را به همان شیوه ای که داروها را تنظیم می کند، تنظیم نمی کند. مطالعات فوایدی را برای موارد زیر پیدا کرده اند:

 

کلسیم

 مطالعات نشان می دهد که کلسیم می تواند به کاهش برخی از علائم PMS، مانند خستگی، هوس و افسردگی کمک کند. کلسیم در غذاهایی مانند شیر، پنیر و ماست یافت می شود. برخی از غذاها مانند آب پرتقال، غلات و نان دارای کلسیم (غنی شده) هستند. همچنین می توانید مکمل کلسیم مصرف کنید.

 

ویتامین B6

ممکن است به علائم PMS، از جمله بدخلقی، تحریک پذیری، فراموشی، نفخ، و اضطراب کمک کند. ویتامین B6 را می توان در غذاهایی مانند ماهی، مرغ، سیب زمینی، میوه ها (به جز مرکبات) و غلات غنی شده یافت. همچنین می توانید آن را به عنوان یک مکمل غذایی مصرف کنید.

 

منیزیم

منیزیم ممکن است به تسکین برخی علائم PMS از جمله میگرن کمک کند. اگر به میگرن قاعدگی مبتلا می شوید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا به منیزیم بیشتری نیاز دارید یا خیر صحبت کنید. منیزیم در سبزیجات سبز رنگ و برگ دار مانند اسفناج و همچنین در آجیل، غلات کامل و غلات غنی شده یافت می شود. می توانید مکمل هم مصرف کنید.

 

اسیدهای چرب اشباع نشده (امگا 3 و امگا 6)

 مطالعات نشان می دهد که مصرف مکملی با 1 تا 2 گرم اسیدهای چرب اشباع نشده ممکن است به کاهش گرفتگی عضلات و سایر علائم PMS کمک کن.منابع خوب اسیدهای چرب چند غیراشباع شامل بذر کتان، آجیل، ماهی و سبزیجات برگ سبز هستند.

 

سایت سلامت ایرانیان چیست؟

در دنیای امروز، جستجو در اینترنت و پیدا کردن اطلاعات مفید در هر زمینه ای رو به رشد است.

این مساله به طور خاص، در دوران شیوع ویروس کرونا، بیش از قبل شدت گرفت.

به طوری که با کم رنگ تر شدن این معضل، همچنان وابستگی افراد به انجام کارها به صورت آنلاین در حال افزایش است.

جستجو یک پزشک متخصص خوب و یا دریافت نوبت از پزشک مورد نظر از جمله کارهایی است که افراد تمایل دارند به صورت

غیرحضوری آن را انجام دهند. وبسایت سلامت ایرانیان با گردآوری اطلاعات مربوط به پزشکان مختلف در زمینه های

تخصصی پزشکی، این امکان را برای افراد فراهم کرده است. در واقع، افراد با مراجعه به وبسایت سلامت ایرانیان

می توانند به اطلاعات تماس با پزشک، نوبت دهی دکتر و یا بررسی سوابق و تجربیات پزشکان

مختلف دسترسی داشته باشند.

  • اشتراک گذاری:

1 دیدگاه

دیدگاه خود را درج کنید