جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. مو چگونه رشد می کند | 15 روش درمان طبیعی رشد مو

مو چگونه رشد می کند | 15 روش درمان طبیعی رشد مو

درمان طبیعی رشد مو

شما با تمام فولیکول‌های مویی که تا به حال خواهید داشت به دنیا می‌آیید که از حدود 80000 تا 120000 روی پوست سرتان است. مو از ریشه ای در پایین فولیکول زیر پوست شما رشد می کند. خون موجود در پوست سر به سمت فولیکول می رود و اکسیژن و مواد مغذی را به ریشه مو می رساند که به رشد موهای شما کمک می کند.همانطور که موهای شما رشد می کند، از پوست شما و از یک غده چربی عبور می کند. چربی متعادل مو از این غده است که موهای شما را براق و نرم می کند.

 

مراحل رشد مو

مو در سه مرحله رشد می کند و هر تار مو از جدول زمانی خاص خود پیروی می کند:

  • آناژن. مرحله رشد فعال مو 3 تا 10 سال طول می کشد.
  • کاتاژن. مرحله گذار که در آن رشد مو متوقف می شود 2 تا 3 هفته طول می کشد.
  • تلوژن. مرحله استراحت که در آن موها می ریزند 3 تا 4 ماه طول می کشد.

در هر زمان، پوست سر متوسط دارای 90 درصد منبع مطمئن فولیکول های مو در فاز آناژن، حدود 1 درصد در فاز کاتاژن و حدود 9 درصد در فاز تلوژن است. مرحله آخر تقریباً 100 تا 150 تار مو را تشکیل می دهد که هر روز می ریزد.

 

آیا می توان فاز آناژن را برای رشد مو افزایش داد؟

اینکه فاز آناژن چقدر طول می کشد بستگی به طول موهای شما دارد و اینکه آیا سلول های پایه فولیکول شما به تکثیر ادامه می دهند و به سلول های مو تبدیل می شوند.

مو رشد می کند زیرا سلول های ماتریکس با رسیدن به فولیکول فوقانی، بخشی از ساختار خود را می ریزند. ساختار ریخته شده با کراتین ترکیب می شود تا رشته های مو را تشکیل دهد که از سطح پوست شما خارج می شود.

محققان هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چه چیزی بدن ما را تحریک می کند تا فاز آناژن را تغییر دهد، و مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که چه کاری می توان برای تقویت رشد مو انجام داد.

با این حال، مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است موهای سالم را در مرحله آناژن تقویت کند.

 

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در برخی موارد، تنها ژنتیک دخیل است.

 سایر علل میتواند شامل موارد زیر باشد :

  • بیماری خودایمنی
  • سطح استرس بالا
  • جراحی یا بیماری های خاص
  • آسیب مو در اثر رنگ کردن
  • بیماری های قارچی پوست سر
  • کمبود ویتامین
  • عدم تعادل هورمونی یا مشکلات تیروئید
  • استفاده از کش محکم برای بستن موها و کشیده شدن آنها

 

انواع طاسی سر

ریزش مو را می توان با چند علامت طبقه بندی کرد. طاسی با الگوی مردانه یا زنانه که به آن آلوپسی آندروژنیک نیز گفته می شود، در میان مردان بالای 50 سال و زنانی که قبلاً یائسگی را تجربه کرده اند، شایع است.

 

 در طاسی الگوی مردانه علل طاسی عبارتند از:

  • ژنتیک
  • سرطان ها
  • شرایط تیروئید
  • داروها
  • اختلالات تغذیه ای
  • سطوح بالای هورمون های جنسی به نام آندروژن

طاسی الگوی زنانه

کمتر احتمال دارد که زنان کاملاً کچل شوند. پزشکان طاسی الگوی زنانه را به 3 نوع تقسیم می کنند:

  • نوع اول: زمانی است که مقدار کمی نازک شدن در اطراف قسمت مو شروع می شود.
  • نوع دوم: این شامل گشاد شدن قطعه و افزایش نازک شدن اطراف آن است.
  • نوع سوم :این حالت در سرتاسر نازک می شود و در بالای پوست سر ظاهری دارد.

طاسی الگوی زنانه می تواند به طور طبیعی رخ دهد، مربوط به ژنتیک، یک عارضه جانبی دارو یا درمان، یا تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی باشد.

زنان در دهه 20 سالگی کمتر دچار نازک شدن مو می شوند و در عوض ممکن است علائم را در 40، 50 سالگی و بعد از آن مشاهده کنند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

توجه داشته باشید که ریزش حدود 100 تار مو در روز طبیعی است.اکثر افراد روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. این ممکن است زیاد به نظر برسد، اما در مقایسه با 100000 فولیکول مویی که روی سر خود دارید، ناچیز است.

اگر متوجه شدید که بیشتر از حد متوسط ​​موهای خود را از دست می دهید، بهتر است با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر ریزش مو با علائم دیگری مانند خستگی، اضطراب، خارش و تغییرات خلقی همراه باشد.

 

چگونه ریزش مو را بعد از کاهش وزن متوقف کنم؟

یکی از عوارض کاهش وزن می تواند ریزش مو نیز باشد. در میان سایر عوامل، این ممکن است ناشی از کمبود مواد مغذی مانند اسیدهای چرب، پروتئین و روی باشد.برای کمک به جلوگیری از ریزش مو، از رژیم های شدید، رژیم های غذایی با پروتئین بسیار کم و سایر رژیم های غذایی محدود اجتناب کنید.

 

آیا شست و شوی روزانه موها مضر است؟

این بستگی به نوع موهای شما دارد.در حالی که موهای چرب و صاف ممکن است نیاز به شستشوی روزانه داشته باشند، اگر موهای خشک یا آسیب دیده دارید، ممکن است نیازی به شامپو کردن روزانه نداشته باشید.اگر پوست سرتان کمی چرب است اما ساقه موی شما چرب نیست، شامپوی خشک را در بین شستشوها امتحان کنید.

 

چگونه می توانم تراکم موهایم را افزایش دهم؟

اگرچه نمی توانید تعداد فولیکول های مو را تغییر دهید، اما به طور طبیعی ممکن است با خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل مواد مغذی رشد مو مانند بیوتین، ویتامین C و پروتئین است، به افزایش تراکم مو کمک کنید. کاهش آسیب مو با اجتناب از رنگ دائمی و اجتناب از خشک کردن مو با گرما نیز ممکن است کمک کند.

روش دیگر، کاشت مو مانند پیوند واحد فولیکولی  FUTیا استخراج واحد فولیکولیFUE می تواند تراکم موهای شما را افزایش دهد.

 

ریزش مو

درمان های طبیعی برای ریزش مو و نکات مهم برای رشد مجدد موها

اگر می خواهید موهای خود را بهبود ببخشید، برنامه ای داشته باشید و ثابت قدم باشید. به یاد داشته باشید که درمان ها ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج قابل توجهی به همراه داشته باشد. در مورد درمان ها خلاق باشید و آنها را ترکیب کنید.

 

از رژیم غذایی محدود اجتناب کنید

رژیم غذایی محدود می تواند منابع و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو را کاهش دهد.از آنجایی که رشد مو در مقایسه با سایر عملکردهای بدن اولویت نسبتاً کمی دارد، وقتی بدن شما به دلیل رژیم غذایی محدود تحت استرس قرار می گیرد، رشد مو به سرعت متوقف می شود.حتی پس از از سرگیری یک رژیم غذایی سالم، ریزش مو معمولاً برای چند ماه ادامه دارد.کاهش وزن ناگهانی می تواند باعث ریزش موقت شود که به عنوان تلوژن افلوویوم (TE) یا آلوپسی منتشر به دلیل کمبود نیاسین شناخته می شود.

میزان پروتئین مصرفی خود را بررسی کنید

 خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مصرف پروتئین کافی برای رشد بهینه مو مهم است. به طور کلی، 50 گرم پروتئین یا بیشتر در روز را توصیه می شود.

 

محصولات حاوی کافئین را امتحان کنید

همه ما می دانیم که کافئین می تواند انرژی را تقویت کند و استفاده موضعی از آن نشان داده شده است که رشد مو را نیز تقویت می کند.تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین موجود در محصولات موضعی، مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها، می‌تواند به اندازه درمان‌های مبتنی بر دارو از ریزش مو جلوگیری کند. کافئین ممکن است با تحریک متابولیسم و ​​تکثیر سلول ها باعث رشد مو شود.

 

 مواد مغذی را به مقدار کافی مصرف کنید

ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب خاص به ویژه برای سلامت کلی شما مهم هستند و همچنین نقش کلیدی در تامین انرژی مورد نیاز بدن برای رشد مو دارند. این مواد مغذی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بیوتین: تخم مرغ، جوانه گندم و قارچ همگی حاوی مقادیر زیادی بیوتین هستند.
  • فلز روی : روی فولیکول های زیر پوست سر را که موهای شما را تغذیه می کند تقویت می کند. بدن شما راهی برای ذخیره روی ندارد، بنابراین هر روز به مقداری در رژیم غذایی خود نیاز دارید.
  • آهن : این ماده مغذی مهم به بدن شما کمک می کند خون بسازد و سطوح پایین آن با ریزش مو مرتبط است. غذاهای غنی از آهن شامل گوشت، ماهی، مرغ، توفو، کلم بروکلی و انواع سبزیجات است.
  • امگا 3 و امگا 6
  • ویتامین های C,D و E

 

پوست سر را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر میتواند به گشاد شدن رگ‌های خونی زیر پوست کمک کند. این به نوبه خود ممکن است به موهای ضخیم تر و قوی تر منجر شود که احتمال شکستن یا آسیب کمتری دارد.ماساژ پوست سر، که می تواند همراه با روغن ها و ماسک های مو استفاده شود، پوست سر را تحریک می کند و میتواند ضخامت مو را هم بهبود بخشد.ماساژ همچنین برای بهبود جریان خون و سلامت پوست سر شناخته شده است.

پوست سر خود را با نوک انگشتان ماساژ دهید نه با ناخن، این کار را روی پوست سر خود به صورت دایره های کوچک و به آرامی انجام دهید،. ماساژ پوست سر روزانه به مدت 4 دقیقه به مدت 24 هفته میتواند اثر بخش باشد.

 

 درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) را در نظر داشته باشید

پی آر پی یک روش درمانی نوآورانه است که از تزریق غلظت پلاکت های خود بیمار برای ترمیم و تسریع رشد مو استفاده می شود. پلاکت‌ها پروتئین هایی هستند که از جریان خون و DNA خود فرد به دست می‌آیند که وقتی دوباره به بدن بازگردانده می‌شوند مانند یک سلول بنیادی عمل می‌کنند.

تزریق پی آر پی به پوست سر می تواند فولیکول های خفته مو را بیدار کند و در نتیجه باعث رشد بیشتر موها شود.

 

 آلوئه ورا

آلوئه ورا پوست سر را تسکین می دهد و موها را حالت می دهد. می تواند شوره سر را کاهش دهد و فولیکول های مو را که ممکن است توسط چربی اضافی مسدود شده اند، باز کند.می توانید چند بار در هفته ژل آلوئه ورا خالص را به پوست سر و موهای خود بمالید. همچنین می توانید از شامپو و نرم کننده حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.

 

 روغن نارگیل

 منبع معتبر حاوی اسیدهای چرب به نام اسید لوریک است که به داخل ساقه مو نفوذ کرده و ریزش پروتئین مو را کاهش می دهد.روغن نارگیل را می توان قبل یا بعد از شستن موها استفاده کرد.

 

روغن دانه کدو تنبل

دوزهای روزانه روغن دانه کدو تنبل که از طریق خوراکی مصرف می شود می تواند با خیال راحت به بازگرداندن موهای شما کمک کند. روغن دانه کدو تنبل می تواند مانع از تبدیل تستوسترون به ترکیبی به نام DHT شود که با ریزش مو مرتبط است.

 

درمان طبیعی مو

چای سبز

عصاره ساخته شده از ترکیبات چای سبز ممکن است به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله ریزش مو کمک کند. ترکیبی به نام EGCG باشد که به رشد مو کمک می کند.

 

آمینو اسید

آنها بلوک های ساختمانی برای پروتئین ها هستند. برخی از اسیدهای آمینه – مانند سیستئین و ال لیزین – نقش ویژه ای در حفظ سلامت و رشد موهای شما دارند. اما شما نیازی به مصرف آنها به عنوان مکمل ندارید. شما باید مقدار زیادی آمینو اسید را از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت کنید. منابع غذایی خوب شامل پنیر ، ماهی، تخم مرغ، دانه ها و مغزها، غلات کامل و گوشت است.

 

روغن ماهی

مصرف اسیدهای چرب امگا می تواند به بهبود موهای شما از داخل کمک کند، زیرا آنها پر از مواد مغذی و پروتئین هستند. مصرف مکمل امگا باعث بهبود تراکم و قطر مو میشود ، همچنین ریزش مو را کاهش می دهد.

 

جینسینگ

مصرف مکمل‌های جینسنگ می‌تواند با تحریک فولیکول‌های مو باعث رشد مو شود. جین سنوزیدها اجزای فعال جینسینگ هستند که مسئول تأثیر مثبت جینسینگ بر روی مو هستند.

 

آب پیاز

آب پیاز منبع قابل اعتمادی برای تقویت رشد مو وگردش خون پوست سر را بهبود می بخشد. برای مصرف آب پیاز، آب چند عدد پیاز را بگیرید و به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند. سپس با شامپو شست و شو دهید.

 

روغن رزماری

روغن رزماری منبع مورد اعتماد برای تحریک رشد موهای جدید و حتی می تواند برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده شود.چند قطره روغن رزماری را در یک روغن حامل مانند روغن آرگان یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و قبل از آبکشی آن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

 

سایر مراقبت های هوشمندانه ی مو

در برخی موارد می توانید با تغییرات کوچک و آسان به ریزش موی خود کمک کنید:

  • هنگام شستن، خشک کردن و برس زدن با موهای خود ملایم باشید.
  • وقتی موهایتان را با حوله خشک می کنید، به جای مالیدن موهایتان، موهایتان را با دست صاف کنید.
  • در صورت امکان به جای استفاده از سشوار، اجازه دهید موهایتان در هوا خشک شوند.
  • فقط هنگام حالت دادن به موهای خود از برس استفاده کنید.
  • کوتاه کردن موهایتان هر چند ماه یکبار می تواند رشد موهای سالم را تقویت کند. نوک های شکاف شده را از بین می برد و از پخش شدن بیشتر تارهای شما و ایجاد شکستگی مو جلوگیری می کند.
  • مطمئن شوید که خواب کافی دارید – معمولاً ۷ تا ۹ ساعت. نخوابیدن به اندازه کافی باعث کاهش تولید ملاتونین در بدن می شود، همان هورمونی که در تنظیم رشد مو نقش دارد.
  • از روبالشی ابریشمی یا ساتن برای جلوگیری از اصطکاک، کشش و گره خوردن مو که می تواند باعث شکستن موها شود، استفاده کنید
  • با موهای خیس نخوابید ، این کار میتواند تارهای موی شما را ضعیف کند و منجر به شکستگی یا مات شدن آنها شود.

سایت سلامت ایرانیان چیست؟

در دنیای امروز، جستجو در اینترنت و پیدا کردن اطلاعات مفید در هر زمینه ای رو به رشد است.

این مساله به طور خاص، در دوران شیوع ویروس کرونا، بیش از قبل شدت گرفت.

به طوری که با کم رنگ تر شدن این معضل، همچنان وابستگی افراد به انجام کارها به صورت آنلاین در حال افزایش است.

جستجو یک پزشک متخصص خوب و یا دریافت نوبت از پزشک مورد نظر از جمله کارهایی است که افراد تمایل دارند به صورت

غیرحضوری آن را انجام دهند. وبسایت سلامت ایرانیان با گردآوری اطلاعات مربوط به پزشکان مختلف در زمینه های

تخصصی پزشکی، این امکان را برای افراد فراهم کرده است. در واقع، افراد با مراجعه به وبسایت سلامت ایرانیان

می توانند به اطلاعات تماس با پزشک، نوبت دهی دکتر و یا بررسی سوابق و تجربیات پزشکان

مختلف دسترسی داشته باشند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید