جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. آیا تغذیه در رشد جنین تاثیر دارد؟

آیا تغذیه در رشد جنین تاثیر دارد؟

حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ سلامت مطلوب در طول زندگی مهم است. برای زنان در دوران باروری، تغذیه مناسب برای آماده سازی بدن برای نیازهای بارداری مهم است. در دوران بارداری، نیاز یک زن به درشت مغذی‌ ها (انرژی) و ریزمغذی ‌ها (مانند ویتامین ‌ها، مواد معدنی) افزایش می ‌یابد. حتی مهم ‌تر این است که او غذایی مصرف کند که هم انرژی و هم ریزمغذی ‌های خاصی را که برای حفظ او و رشد جنین ضروری است، به او بدهد. به عنوان مثال، زنان به 240 کالری اضافی در روز در سه ماهه دوم و 452 کالری در روز در سه ماهه سوم بارداری برای محاسبه رشد جنین نیاز دارند.

975 میلی گرم آهن اضافی در طول بارداری برای تشکیل خون جنین و مادر لازم است. در حالی که مکمل ‌های غذایی می ‌توانند مقادیر زیادی از ریزمغذی‌ های خاص را فراهم کنند، اما یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید اساس دریافت تغذیه‌ ای زنان را تشکیل دهد. تغذیه خوب بلافاصله قبل از لقاح و در طول 12 هفته اول بارداری (از جمله مراحل بسیار اولیه، زمانی که زن از بارداری خود بی خبر است)، بسیار مهم است. بنابراین برای زنان مهم است که رژیم غذایی سالمی را در طول دوران بارداری خود حفظ کنند، به ویژه اگر قصد باردار شدن دارند.

 

اهمیت یک رژیم غذایی سالم قبل از بارداری

وضعیت تغذیه زنان در دوران بارداری، بستگی به در دسترس بودن ذخایر تغذیه ای دارد، یعنی ذخایر ریزمغذی های خاصی مانند کلسیم و آهن که از مصرف قبلی غذاهای حاوی آن ریزمغذی ها در بدن او ایجاد شده است. از آنجایی که این ذخایر قبل از باردار شدن یک زن ایجاد می شود، حفظ تغذیه خوب قبل از بارداری برای اطمینان از وضعیت تغذیه کافی در دوران بارداری حیاتی است. زنانی که دچار کمبود وزن یا اضافه وزن هستند، یا کمبود ریزمغذی ‌های خاص دارند، به ندرت پس از باردار شدن، با اصلاح رژیم غذایی خود این وضعیت را جبران خواهند کرد، زیرا در این مرحله بدن آن ‌ها به دلیل رشد کودک، با نیازهای تغذیه ‌ای بیشتری مواجه است.

 

رژیم غذایی سالم قبل از لقاح

حفظ یک رژیم غذایی سالم قبل از لقاح نیز مهم است، زیرا رشد مداوم کودک به سلامت جنینی که از آن تشکیل شده است بستگی دارد. جنین نام اولین سلولی است که هنگام ملاقات اسپرم و تخمک و باردار شدن تکثیر می شوند. سپس جنین در دیواره رحم زن (رحم) لانه گزینی می کند و به دو نوع سلول تقسیم می شود. آنهایی که جنین را تشکیل می دهند و آنهایی که جفت را تشکیل می دهند (که تغذیه جنین در دوران بارداری را تامین می کند). شواهد نشان می دهد که وضعیت تغذیه مادر تأثیر مهمی بر نسبت سلول هایی دارد که جنین و جفت را تشکیل می دهند. در زنان کم‌تغذیه (زنانی که انرژی یا کالری کافی مصرف نمی‌ کنند)، نسبت بیشتری از سلول‌ ها در مقایسه با جنین احتمالاً جفت را تشکیل می ‌دهند.

به این معنی که جنین با شروع رشد نسبتاً کوچک خواهد بود و رشد آن در رحم محدود می شود. این احتمال را افزایش می دهد که نوزاد در هنگام تولد خیلی کوچک (وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم) باشد. بنابراین عدم مصرف کافی ریزمغذی های خاص نیز می تواند رشد جنین را در مراحل اولیه بارداری به تأخیر بیندازد.

 

اهمیت رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

تغذیه نامناسب مادر، عامل کلیدی در رشد نامناسب جنین است که خطر بیماری یا مرگ نوزاد متولد شده را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می ‌دهد که وضعیت تغذیه مادر در دوران بارداری نقش مهم‌ تری در تعیین سلامت جنین و مستعد ابتلا به برخی بیماری ‌ها نسبت به عوامل ژنتیکی (مثلاً استعداد ژنتیکی برای چاقی) دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که در رحم جایگزین حاملگی (که در آن یک زن بچه حامله شده از تخمک زن دیگری را به دنیا می آورد)، عوامل مربوط به مادر گیرنده (زنی که بچه را به دنیا می آورد) بر سلامت جنین بیشتر از مادر اهدا کننده تأثیر می گذارد. یعنی زنی که از تخمک هایش استفاده شده است).

تغذیه مادر در دوران بارداری

به نظر می رسد تغذیه مادر در دوران بارداری نیز دارای اثر برنامه ریزی جنینی است، یعنی جنین عادات تغذیه ای را یاد می گیرد که تا پایان عمر، قبل از تولدش، بر او تأثیر می گذارد. جنین همچنین متابولیسم و ​​سایر سیستم های بدن خود را برای مقابله با وضعیت های مختلف تغذیه تطبیق می دهد. به عنوان مثال، جنینی که تغذیه ناکافی دارد، درشت مغذی ها یا انرژی کافی دریافت نمی کند. در نتیجه، با کاهش تولید گلوکز و انسولین واکنش نشان می دهد که در نهایت سرعت رشد جنین را کاهش می دهد و خطر کم وزنی هنگام تولد را افزایش می دهد.

همچنین ممکن است متابولیسم را برای همیشه تغییر دهد و فرد را مستعد شرایط متابولیک مانند دیابت کند. جنین همچنین با تغییر مسیر جریان خون و در نتیجه تأمین مواد مغذی برای محافظت از مغز، به بهای رشد کامل سایر اندام ها از جمله کلیه ها، ماهیچه ها و سیستم غدد درون ریز (سیستمی که تولید هورمون بدن را تنظیم می کند)، با سوء تغذیه سازگار می شود. اعصابی که اشتهای جنین را تنظیم می کنند، در دوران رشد جنین در رحم نیز برنامه ریزی می شوند و این بر تنظیم اشتهای فرد در مراحل بعدی زندگی تأثیر می گذارد.

 

تغذیه نامناسب در دوران بارداری

از سوی دیگر، تغذیه نامناسب می تواند منجر به مشکلاتی در بارداری شما شود. نتایج یک رژیم غذایی نامناسب می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وزن کم هنگام تولد
  • محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)
  • عوارض بارداری
  • تولد زودرس
  • نوزادی که بیمار یا با ناهنجاری های مادرزادی متولد می شود.
  • از دست دادن بارداری
  • بیماری مزمن در مراحل بعدی زندگی نوزاد
  • مرگ مادر یا فرزند اگرچه نادر است.

با تغذیه خوب و پیروی از دستورالعمل‌ های پزشک در مورد رژیم غذایی و افزایش وزن، احتمال بارداری سالم و تولد نوزادی سالم بیشتر می‌ شود. در اینجا آنچه باید در مورد تغذیه در دوران بارداری بدانید، همراه با توصیه های افزایش وزن و چند نکته برای حفظ سلامتی آورده شده است.

 

مراقبت های دوران بارداری

در دوران بارداری، مراقبت های اولیه و منظم قبل از زایمان برای نظارت بر تغذیه، افزایش وزن و سلامت کلی شما بسیار مهم است. هنگامی که پزشک به شما توصیه و مشاوره خوبی در مورد رژیم غذایی مناسب می دهد، احتمال افزایش وزن توصیه شده در دوران بارداری بیشتر است. در طول ویزیت های دوران بارداری، پزشکان با نظارت و درمان شرایط سلامتی که می تواند بر وضعیت تغذیه شما تأثیر بگذارد، به پیشگیری از عوارض کمک می کنند. مواردی که می تواند بر سلامت تغذیه شما تأثیر بگذارد، عبارتند از:

  • سن
  • وزن قبل از بارداری
  • سلامت قبل از بارداری
  • وضعیت اجتماعی و اقتصادی
  • تعداد دفعات بارداری
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از الکل
  • استفاده از داروها
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری کلیوی
  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • بیماری های عفونی مانند HIV
  • افسردگی
  • تهوع شدید صبحگاهی

تهوع صبحگاهی در بارداری به خصوص در سه ماهه اول شایع است. شما همیشه باید علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید، اما حالت تهوع و استفراغ خفیف به ندرت مشکل ساز است. با این حال، برای حدود 2 درصد از زنان باردار، حالت تهوع و استفراغ می تواند شدید شود. حالت تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری، وضعیتی است که به آن حالت تهوع بارداری می گویند. استفراغ شدید می تواند باعث کم آبی بدن و کاهش وزن شود. زنان باردار مبتلا به حالت تهوع بارداری معمولاً در بیمارستان با مایعات IV و دارو مراقبت می شوند. با درمان، پزشکان می توانند سلامت تغذیه شما را حفظ کنند تا به کودک آسیبی نرسد. اما بدون درمان، حالت تهوع و استفراغ بیش از حد می تواند برای شما و کودک در حال رشد شما خطرناک باشد.

 

اهداف تغذیه سالم در دوران بارداری

زنان باردار لازم است تا یک سری نکات تغذیه ای را چه قبل، در دوران بارداری و بعد از آن در نظر بگیرند تا نوزادی سالم را به دنیا بیاورند. این ها شامل:

 

مصرف غذاهای متنوع

غذاهای متنوع بخورید تا تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید. وعده های روزانه توصیه شده شامل 6 تا 11 وعده نان و غلات، دو تا چهار وعده میوه، چهار وعده یا بیشتر سبزیجات، چهار وعده لبنیات و سه وعده از منابع پروتئینی (گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ یا آجیل) است. توصیه می شود که مصرف چربی ها و شیرینی ها به مقدار کم باشد.

 

جنین

خوردن غذاهای غنی از فیبر

غذاهای غنی از فیبر مانند نان های سبوس دار، غلات، حبوبات، پاستا و برنج و همچنین میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید. اگر چه بهتر است فیبر خود را از غذاها دریافت کنید، اما مصرف مکمل فیبر نیز می تواند به شما در دریافت مقدار لازم آن کمک کند. به عنوان مثال می توان به پسیلیوم و متیل سلولز اشاره کرد. قبل از شروع هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید. اگر مکمل فیبر مصرف می کنید، مقدار مصرفی را به آرامی افزایش دهید. این می تواند به جلوگیری از بروز مشکلات روده و گوارشی کمک کند. همچنین نوشیدن مایعات کافی هنگام افزایش مصرف فیبر بسیار مهم است.

 

دریافت پروتئین به اندازه کافی

پروتئین باعث تولید خون می شود، به خصوص زمانی که آهنی داشته باشد که بدن شما به راحتی آن را جذب کند، مانند گوشت قرمز، مرغ و صدف. حجم خون شما در دوران بارداری برای تامین خون کودک شما نیز افزایش می یابد. پروتئین های سالمی را انتخاب کنید که چربی بالایی ندارند، مانند گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ و سایر محصولات مانند سویا، لوبیا، آجیل و سفیده تخم مرغ.

 

استفاده از چربی های سالم

شما و نوزادانتان برای سالم ماندن به مقداری چربی نیاز دارید. فقط به یاد داشته باشید که نوع سالم و غیر اشباع چربی ها را مانند روغن های گیاهی، روغن زیتون و آجیل انتخاب کنید.

 

دریافت ویتامین ها و مواد معدنی

اطمینان حاصل کنید که ویتامین ها و مواد معدنی کافی را در رژیم غذایی روزانه خود در دوران بارداری دریافت می کنید. شما باید یک مکمل ویتامین قبل از تولد مصرف کنید تا مطمئن شوید که ویتامین ها و مواد معدنی کافی را هر روز دریافت می کنید. پزشک شما می تواند یک مکمل بدون نسخه را توصیه کند یا یک ویتامین دوران بارداری برای شما تجویز کند.

 

مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، آهن، ید و ویتامین C

حداقل چهار وعده لبنیات و غذاهای غنی از کلسیم در روز بخورید و بنوشید تا مطمئن شوید که در رژیم غذایی روزانه خود در دوران بارداری 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم دریافت می کنید. همچنین روزانه حداقل سه وعده غذای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، اسفناج، لوبیا و غلات صبحانه بخورید تا مطمئن شوید که روزانه 27 میلی گرم آهن دریافت می کنید.

در حالی که باردار هستید، به 220 میکروگرم (mcg) ید در روز نیاز دارید تا از رشد مغز و سیستم عصبی کودک خود اطمینان حاصل کنید. بیش از 1100 میکروگرم در روز دریافت نکنید. از میان انواع محصولات لبنی – شیر، پنیر (مخصوصاً پنیر دلمه)، ماست و همچنین سیب زمینی پخته، لوبیا دریایی پخته شده و مقادیر محدودی یعنی 8 تا 12 اونس در هفته – غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون و یا میگو را انتخاب کنید.

حداقل یک منبع خوب ویتامین C را هر روز انتخاب کنید، مانند پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، پاپایا، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، فلفل سبز یا قرمز و گوجه فرنگی. مصرف این گونه مواد غذایی، جذب آهن از غذاهای گیاهی را برای بدن آسان‌ تر می‌ کند، استخوان ‌ها و دندان‌ های قوی می ‌سازد. از طرف دیگر، ایمنی بدن را تقویت می‌ کند و رگ‌ های خونی را قوی و گلبول ‌های قرمز خون را سالم نگه می ‌دارد. زنان باردار به 80-85 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. از 2000 میلی گرم تجاوز نکند.

 

دریافت کافی فولات و ویتامین A

حداقل یک منبع خوب فولات را هر روز انتخاب کنید، مانند سبزیجات با برگ سبز تیره، گوشت گوساله و حبوبات (لوبیا لیما، لوبیا سیاه، نخود چشم سیاه و نخود). هر زن باردار به حداقل 0.64 میلی گرم (حدود 600 میکروگرم) فولات در روز نیاز دارد تا از نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری کند. مکمل هایی به نام اسید فولیک نیز می تواند گزینه مهمی در دوران بارداری باشد. همچنین حداقل یک منبع ویتامین A را یک روز در میان انتخاب کنید. منابع ویتامین A شامل هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کدو آبی، شلغم، سبزی چغندر، زردآلو و طالبی است.

 

جمع بندی

رژیم غذایی و تغذیه، بخش مهمی از بارداری و سلامت کلی است. تغذیه خوب می تواند منجر به بارداری ایمن تر، راحت تر و به دنیا آوردن فرزند سالم تر هم در بدو تولد و هم در درازمدت شود. اگرچه ممکن است همیشه درست غذا خوردن سخت باشد و به احتمال زیاد حتی ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی قبل از بارداری خود را اصلاح کنید، این یک امر ضروری است. با انجام تمام تلاش خود برای خوردن وعده های غذایی متعادل در هر روز، پیروی از توصیه های پزشک برای افزایش وزن، مصرف ویتامین های دوران بارداری و پرهیز از الکل، مواد مخدر و سیگار، گام های درستی را برای داشتن یک بارداری سالم و تولد یک بچه سالم بردارید.

 

سؤالات متداول

 

نتایج یک رژیم غذایی نادرست در دوران بارداری چیست؟

وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)، عوارض بارداری، تولد زودرس، نوزادی که بیمار یا با ناهنجاری های مادرزادی متولد می شود، از دست دادن بارداری، بیماری مزمن در مراحل بعدی زندگی نوزاد، مرگ مادر یا فرزند اگرچه نادر است.

 

مواردی را که می تواند بر سلامت تغذیه ای شما در دوران بارداری تأثیر بگذارد، کدام اند؟

سن، وزن قبل از بارداری، سلامت قبل از بارداری، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، تعداد دفعات بارداری، سیگار کشیدن، استفاده از الکل، استفاده از داروها، دیابت، فشار خون بالا، بیماری کلیوی، بیماری قلبی، سرطان، بیماری های عفونی مانند HIV، افسردگی، تهوع شدید صبحگاهی

 

کدام مواد غذایی فیبردار مناسب دوران باداری هستند؟

غذاهای غنی از فیبر مانند نان های سبوس دار، غلات، حبوبات، پاستا و برنج و همچنین میوه ها و سبزیجات

 

سایت سلامت ایرانیان چیست؟

در دنیای امروز، جستجو در اینترنت و پیدا کردن اطلاعات مفید در هر زمینه ای رو به رشد است.

این مساله به طور خاص، در دوران شیوع ویروس کرونا، بیش از قبل شدت گرفت.

به طوری که با کم رنگ تر شدن این معضل، همچنان وابستگی افراد به انجام کارها به صورت آنلاین در حال افزایش است.

جستجو یک پزشک متخصص خوب و یا دریافت نوبت از پزشک مورد نظر از جمله کارهایی است که افراد تمایل دارند به صورت

غیرحضوری آن را انجام دهند. وبسایت سلامت ایرانیان با گردآوری اطلاعات مربوط به پزشکان مختلف در زمینه های

تخصصی پزشکی، این امکان را برای افراد فراهم کرده است. در واقع، افراد با مراجعه به وبسایت سلامت ایرانیان

می توانند به اطلاعات تماس با پزشک، نوبت دهی دکتر و یا بررسی سوابق و تجربیات پزشکان

مختلف دسترسی داشته باشند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید